Jak stymulować rozwój mowy małego dziecka?
O tym, jak powinien przebiegać prawidłowy rozwój mowy dziecka pisałam w pierwszym artykule.
Ale jak rodzice, dziadkowie, nauczyciele mogą przyczynić się do stymulowania mowy u dziecka?
Pragnę przedstawić Państwu kilka ogólnych, ale fundamentalnych wskazówek, w jaki sposób wykorzystać codzienne czynności do wspomagania naszego maleństwa
w nabywaniu systemu językowego.
Warto jednakże zaznaczyć, iż moje propozycje są przedstawione w celu profilaktyki. W przypadku opóźnień, czy też zaburzeń mowy, które mogą być spowodowane wieloma czynnikami, koniecznie należy skonsultować z logopedą/neurologopedą. Wówczas zostanie przeprowadzona kompleksowa diagnoza oraz ustalony plan terapii logopedycznej.
Droga Mamo, Tato, Dziadku czy Ciociu!
1. Baw się ze mną – każdy moment dnia można
wykorzystać na zabawę: podczas kąpieli, jedzenia, wypakowywania zakupów, ubierania się, czy spaceru. Dziecko wówczas doświadcza różnych zjawisk/ dźwięków/ faktur, dotyka różnych przedmiotów, które my dorośli nazywamy i opisujemy. Warto zejść na podłogę z naszym maleństwem i po prostu bawić się w to co nam tylko podpowiada wyobraźnia.
2. Mów do mnie naturalnie, bez zdrobnień czy spieszczeń – to my opiekunowie jesteśmy wzorem dla naszych pociech. Gdy mówimy do 5 latka [Zialaś babunia źałoźi Ci śpodenki] to właśnie jest wzór, poprzez, który dziecko utrwala błędną artykulację.
3. Patrz na mnie gdy, do mnie mówisz – nawiązywanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem, jest ważnym elementem komunikacji.
4. Stosuj „kąpiel słowną” – opisuj wszystko to co dziecko widzi, co robisz, co się wokół Was dzieje.
5. Zadbaj o prawidłowe gryzienie, żucie i połykanie – podawaj dziecku nierozdrobnione, twarde pokarmy,
to dzięki takim funkcjom jak gryzienie, żucie, połykanie dziecko ćwiczy swój aparat mowy.
6. Daj mi czas na odpowiedź – gdy zadasz dziecku pytanie, zaczekaj aż odpowie, zawieś głos i daj sygnał,
że oczekujesz odpowiedzi. Dziecko jest naszym partnerem rozmowy.
7. Nagradzaj za każdą aktywność głosową.
8. Śpiewaj mi i ze mną – krótkie piosenki, rymowanki dają dziecku możliwość rozwijania słownictwa, dobrej zabawy, ćwiczą pamięć oraz kształtują poczucie rytmu, melodii, koordynacji.
9. Czytaj ze mną książki dla dzieci, zrób ze mną moją książkę o rodzinie – to doskonały sposób na rozwijanie słownictwa, spostrzegawczości, a także nawiązania głębszych więzi emocjonalnych.
10. Prowadź zabawy oddechowe i gimnastykę buzi i języka – dmuchanie na bańki, piórka, piłeczki, pompony, a także cmokanie, zlizywanie miodu z łyżeczki, naśladowanie konia (kląskanie, parskanie) usprawnia aparat oddechowy i artykulacyjny dziecka.
11. Słuchaj ze mną różnych dźwięków – usprawnianie słuchu uwrażliwia dziecko na różne dźwięki płynące z otoczenia (dźwięki instrumentów, pojazdów, zwierząt) i zachęca do powtarzania dźwięków.
12. Biegaj ze mną, skacz, nawlekaj korale – bardzo ważny jest także rozwój motoryki dużej i małej. Dzięki ćwiczeniom motorycznym usprawniamy nie tylko nogi, ręce,
ale także pośrednio wpływamy na sprawność aparatu mowy.
13. Nie przyzwyczajaj mnie do wysokiej technologii (telewizor, smartfon, tablet).
Cudownej zabawy życzy Centrum Rozwoju Mowy „MAJA” Ewelina Nogaj;)
