Opóźniony rozwój mowy (ORM)– to termin, który oznacza stan mowy, w którym dziecko nie posługuje się mową na poziomie uznanym za prawidłowy do danego wieku.
Kiedy do logopedy?
Konsultację logopedyczną należy odbyć, kiedy Rodzica zaczyna niepokoić rozwój mowy dziecka. Wówczas podczas spotkania logopeda oceni czy konieczna jest terapia logopedyczna, czy rozwój mowy jest zgodny z wiekiem dziecka.
Kiedy jeszcze?
Gdy, dziecko:
- nie nawiązuje kontaktu wzrokowego
- nie reaguje na dźwięki
- po ukończeniu pierwszego roku życia nie wypowiada najprostszych słów, np. „mama”, „tata”, „baba”
- skończyło 24 miesiące nie mówi, mówi niewyraźnie, mało, nie łączy dwóch elementów, np. „Ja am”, „Baba aaa (śpi)
- 3 – letnie nie buduje zdań prostych, porozumiewa się za pomocą pojedynczych wyrazów, gestów.
- 4- letnie nie wymawia głosek [s, z, c, dz] zamienia je na [ś, ź, ć, dź], nie wymawia głoski [l] lub zamienia ją na [j]
- 5 – letnie nie wymawia głosek [sz, ż/rz, cz, dź] zamienia je na [s, z, c, dz] lub [ś, ź, ć, dź], nie wymawia głoski [r] lub zamienia ją na [l] lub [j].
- ślini się, ma otwartą buzię
- ma trudności z pobieraniem pokarmów, ssaniem, wprowadzaniem nowych produktów, jedzeniem z łyżeczki,
- zamienia, zniekształca dźwięki mowy
- zacina się, mówi niepłynnie
Jak stymulować rozwój mowy dziecka?
- „Kąpiel słowna” dziecka w codziennych sytuacjach
- Akceptowania wszystkich wypowiedzeń dziecka
- Stawianie dziecka w roli nadawcy
- Częste powtarzanie wyrazów „ważnych” dla dziecka
- Zachęcanie dziecka do powtarzania samogłosek, sylab, wyrazów.
- Ćwiczenia motoryki dużej i małej
- Rozwijanie słownika biernego i czynnego podczas zabaw
- Usprawnianie narządów aparatu artykulacyjnego.
Literatura:
- Emiluta – Rozya D. (2007), Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy, w: Poradnik Językowy nr 8, Warszawa
- Emiluta – Rozya D.(2006) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa
